مقالات آموزشی

رانندگی با خودرو نو خود را چگونه آغاز کنیم؟

برای شروع استفاده از خودروی صفر کیلومتر، باید به نکاتی توجه کرد تا در بلند مدت عملکرد و عمر مفید قطعات و بخش های مختلف خودرو را افزایش داد. در فرآیند تحویل خودروی نو یا به اصطلاح همان صفر کیلومتر، به مشتریان بازدید های لازم مطابق دستور العمل های فنی صورت می‌گیرد. این مجموعه بازدید‌ها، تضمین کننده کارکرد صحیح کلیه قسمت های یک خودرو و آمادگی 100 درصدی تحویل خودرو به مشتری و استفاده آنی از آن است. اما در عین حال لازم است در زمان تحویل خودروی نو به نکاتی توجه کرد و در پیمایش روزهای اولیه، رفتار رانندگی مناسبی را جهت آماده کردن خودرو برای پیمایش های طولانی تر در آینده انجام داد. این کار اصطلاحا آب بندی نام دارد. آب بندی خودرو جهت آماده سازی و هماهنگ کردن کلیه قسمت های خودرو خصوصا موتور و گیربکس صورت میگیرد، فرآیندی که نهایتا منجر به عملکرد بهتر و افزایش طول عمر مفید قطعات و همچنین کاهش هزینه تعمیر و نگهداری خودرو خواهد شد.
اصول رانندگی با خودرو نو در دوره آب بندی:
رانندگی در 1000 کیلومتر اول:
رانندگی با سرعت حداکثری و بالای 100 کیلومتر در ساعت ممنوع.
توجه کنید قطعات موتور کاملا نو هستند. هر چند در کارخانه تست های اولیه بر روی موتور جهت تست کارکرد صحیح آن انجام شده است، اما به دلیل تازگی قطعات تولید شده، قطعات دارای منافذ و سوراخ‌های بسیار ریز و میکروسکوپی هستند که نیازمند کارکرد آرام در سرعت و دور پایین هستند تا در یک فرآیند آرام به شکل مناسبی جهت کارکرد طولانی به آمادگی لازم برسند. این موضوع بیشتر در دیواره داخلی سیلندرها، رینگ‌های پیستون، میل‌لنگ و دیگر قطعات داخلی مهم و از جمله مجموعه گیربکس اتفاق می‌افتد.
انتخاب دور موتور مناسب: در هر دنده ای دور متناسب با آن را بکار ببرید و از رانندگی با دور موتور بالا بپرهیزید.
رانندگی در 1000 تا 1500 کیلومتر اول:
سرعت خودرو را می‌توان به طور کاملا تدریجی به حداکثر برسانید و سپس بطور تدیرجی کاهش دهید. ادور موتور میتواند به طور تدریجی تا حداکثر ظرفیت مجاز خود افزایش یابد. توجه داشته باشید دور موتور مجاز برای لحظات بسیار کوتاهی 6000 دور بر دقیقه (r/Min) می‌باشد. اگر از حالت دستی گیربکس استفاده می‌کنید، بلافاصله قبل از رسیدن آمپر دور سنج به ناحیه قرمز رنگ، دنده را به یک عدد بالاتر یا به اصطلاح سبک‌تر تغییر دهید.
در زمان آب بندی یا اصولا در حالت کلی نباید دور موتور خیلی پایین باشد و باید از دنده با دور موتور متناسب استفاده کنید. وقتی که موتور سرد است دور موتور را چه در حالت دنده خلاص و چه در سایر دنده ها به حداکثر نرسانید.
تایر ها نیز نیازمند دوره آب بندی کوتاهی هستند. ترمزها در 300 کیلومتر ابتدایی نمی‌توانند اصطحکاک مطلوبی را ایجاد کنند و لازم است شما پدال ترمز را به خوبی فشار دهید تا اصطحکاک افزایش یافته و قابلیت ترمز بهتر شود.این حالت پس از هر بار تعویض لنت های ترمز نیز باید انجام شود.
مجموعه این نکات کمک می‌کند تا خودرو شما در دراز مدت عملکرد بهتری داشته و هزینه های تعمیر و نگهداری آن کاهش یابد.
نمایندگی 349 مدیران خودرو خود را موظف می داند در زمان تحویل خودرو نو، تمامی موارد فوق را علاوه بر اطلاعات لازم در خصوص شرایط گارانتی و زمانبندی سرویس های دوره ایی به مشتریان توضیح دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *